Κυριακή 9 Μαρτίου 2008

ΟΙ ΠΛΗΓΕΣ ΤΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ ΟΔΟΥ ΚΑΙ ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΣΤΟ ΚΤΗΜΑ ΚΑΜΠΑ

Μια απόδειξη οτι η Αττική Οδός δεν αποτελεί εύκολη πρόσβαση για την περιοχή μας και σαφέστατα οι οδηγοί θα κινηθούν και στο τοπικό δίκτυο για να προσεγγίσουν το προβλεπόμενο εμπορικό κέντρο στο ΚΤΗΜΑ ΚΑΜΠΑ.


Οι «πληγές» της Αττικής Οδού
15 Ιανουαρίου 2008, 18:05 του Χρήστου Μπόκα, φωτογραφίες Στέλιος Ματσάγγος

Παρουσιάστηκε ως το μεγαλύτερο έργο της «ολυμπιακής» Ελλάδας, ως ο καλύτερος δρόμος και το οδικό «θαύμα» που θα έδινε ανάσα στην Αττική και θα έλυνε το κυκλοφοριακό πρόβλημα της πρωτεύουσας. Δεν έχουν περάσει όμως επτά χρόνια από τότε που δόθηκαν στην κυκλοφορία τα πρώτα κομμάτια της Αττικής Οδού και ήδη τα προβλήματα που αντιμετωπίζει διαψεύδουν εκείνες τις αισιόδοξες προβλέψεις. Προβλήματα όμως που δεν δημιουργούνται μόνο γιατί όλο και περισσότεροι οδηγοί προτιμούν την Αττική Οδό αλλά γιατί μια σειρά από τεχνικά λάθη, παραβλέψεις και λάθος προβλέψεις εμποδίζουν τη λειτουργικότητα του έργου και επιδεινώνουν την κατάσταση.

Φταίει λοιπόν μια απροσδόκητη αύξηση των νέων οδηγών που προτιμούν την Αττική Οδό ή και οι λάθος μελέτες ώστε να δικαιολογηθεί το γεγονός πως η σημερινή κυκλοφοριακή κατάσταση αναμενόταν το 2015; Οι ουρές χιλιομέτρων οφείλονται μόνο στο ότι υπάρχουν ημέρες όπου εισέρχονται 400.000 αυτοκίνητα ή και στο γεγονός ότι δεν είχαν προβλεφθεί οι ανάλογες λωρίδες κυκλοφορίας; Τα μποτιλιαρίσματα στις εξόδους είναι αποτέλεσμα του ότι σε ορισμένες περιπτώσεις σε μια λωρίδα κυκλοφορούν 2.000 αυτοκίνητα ή στο γεγονός ότι δεν σκέφτηκαν να φτιάξουν μερικές λωρίδες παραπάνω;
Το γεγονός πάντως είναι πως, πλέον, η Αττική Οδός έχει αποκτήσει ώρες αιχμής, όπως η Κηφισίας και η Αλεξάνδρας, κατά τις οποίες οι οδηγοί εγκλωβίζονται στα ακινητοποιημένα αυτοκίνητα που σχηματίζουν ουρές χιλιομέτρων.

Με τη βοήθεια του συγκοινωνιολόγου και αντιπροέδρου του συλλόγου Συγκοινωνιολόγων Ελλάδας κ. Πάνου Παπαδάκου εντοπίσαμε τα επτά τραύματα της Αττικής Οδού και παραθέτουμε τρόπους αντιμετώπισης ώστε να μη μετατραπούν σε θανάσιμες πληγές ενός κατ’ ομολογία μεγάλου έργου.
Εξοδος Λαμία - Πειραιά
Η έξοδος με το μεγαλύτερο πρόβλημα, καθώς σχηματίζονται ουρές χιλιομέτρων και προς Λαμία και προς Πειραιά.
Προς Λαμία
Μόνο μια λωρίδα οδηγεί τα αυτοκίνητα από την Αττική Οδό προς το μεγάλο εθνικό δίκτυο. Αυτή τη λωρίδα μάλιστα χρησιμοποιούν και όσοι κινούνται στην κατεύθυνση από Μαρκόπουλο και αυτοί που έρχονται από Ελευσίνα. Αποτέλεσμα, ΙΧ και φορτηγά να εγκλωβίζονται κυρίως κατά τις ώρες 8 με 11 το πρωί. Το πρόβλημα μάλιστα μεταφέρεται εντός της Αττικής Οδού και σχηματίζονται ουρές χιλιομέτρων, που φτάνουν έως και το ύψος της Δουκίσσης Πλακεντίας. Για την κυκλοφοριακή συμφόρηση δεν ευθύνεται κάποιο μποτιλιάρισμα της εθνικής οδού, καθώς τις περισσότερες φορές σε αυτό το ύψος και με κατεύθυνση προς Λαμία η κυκλοφορία είναι άνετη.
Σύμφωνα με τον κ. Παπαδάκο: «Ο κόμβος αυτός είναι προβληματικός, καθώς δεν είναι σχεδιασμένος έτσι ώστε να εξυπηρετεί όλες αυτές τις μετακινήσεις που συνδέουν τη μια εθνική οδό με την Αττική Οδό. Είχε σχεδιαστεί η επέκταση προς Βορρά της λεωφόρου Κύμης που θα έδινε ξανά πρόσβαση στην εθνική οδό σε βορειότερο σημείο από τη Μεταμόρφωση και έτσι θα περιοριζόταν η συμφόρηση. Πρέπει λοιπόν να γίνει αυτό το έργο για να λυθεί το πρόβλημα που παρουσιάζει ο κόμβος της Μεταμόρφωσης».

Προς Πειραιά
Η κατάσταση σε αυτή την περίπτωση είναι διαφορετική, καθώς υπάρχουν δύο λωρίδες που διοχετεύουν τα αυτοκίνητα προς τον Πειραιά. «Το πρόβλημα», σύμφωνα με τον συγκοινωνιολόγο, «εντοπίζεται στον Κηφισό, όπου μονίμως σχεδόν είναι πηγμένος και πολλές φορές μεταφέρει το πρόβλημα μέσα στην Αττική Οδό. Η λύση έχει να κάνει μόνο με τον Κηφισό και κυρίως με το να διατηρεί έναν σταθερό αριθμό λωρίδων σε όλο του το μήκος».

Εξοδοι προς Πλακεντία, Πεντέλη
Συχνά σε αυτά τα σημεία οι οδηγοί εγκλωβίζονται και ακινητοποιούνται καθώς και η λεωφόρος Πλακεντίας και η Πεντέλης δεν αντέχουν την εισροή οχημάτων. «Το πρόβλημα δεν οφείλεται στην Αττική Οδό, αλλά στις δύο λεωφόρους οι οποίες είναι άθλιες», αναφέρει ο κ. Παπαδάκος και προτείνει: «Πρέπει να υπάρχουν ηλεκτρονικοί πίνακες κατά μήκος της Αττικής Οδού που θα ενημερώνουν τους οδηγούς για την κατάσταση των δρόμων που οδηγεί η κάθε έξοδος, ώστε αναλόγως να επιλέγουν αυτήν που τους συμφέρει». Το πρόβλημα όμως των δύο λεωφόρων είναι γνωστό και χρόνιο, καθώς εξυπηρετούν αρκετούς δήμους. Γι’ αυτό οι υπεύθυνοι της Αττικής Οδού θα έπρεπε να έχουν δημιουργήσει παραπάνω εξόδους ώστε τα αυτοκίνητα να μοιράζονται ανάλογα με τον τελικό προορισμό τους.

Εξοδος προς Κηφισίας
Και σε αυτό το σημείο οι οδηγοί αναγκάζονται αρκετές φορές να ακινητοποιούνται, καθώς η λεωφόρος Κηφισίας δεν μπορεί να αντέξει επιπλέον οχήματα. Για τον λόγο αυτό στο τέλος της εξόδου υπάρχουν φανάρια. Οι φωτεινοί σηματοδότες όμως μπορεί να βοηθούν την Κηφισίας, μεταφέρουν όμως το πρόβλημα στην Αττική Οδό καθώς οι ουρές που σχηματίζονται δεν καλύπτουν μόνο τις λωρίδες εξόδου αλλά και αυτές του κανονικού δικτύου, σε μήκος μάλιστα αρκετών χιλιομέτρων. Ο συγκοινωνιολόγος και σε αυτή την περίπτωση προτείνει «ηλεκτρονικούς πίνακες που θα πληροφορούν τους οδηγούς για την κίνηση και θα τους προτείνουν εναλλακτικές κατευθύνσεις, εκτός αν βελτιωθεί η λεωφόρος Κηφισίας».

Είσοδος από Λαμία
Ουρές χιλιομέτρων όμως δημιουργούνται και στην εθνική οδό από τη Λαμία προς Αθήνα στην είσοδο της Αττικής Οδού, καθώς στην αρχή της εισόδου υπάρχουν μόνο δύο λωρίδες, μία για Ελευσίνα και μια προς Μαρκόπουλο. Ο μεγάλος αριθμός όμως φορτηγών που κινούνται κυρίως προς Ελευσίνα παραλύει το σύστημα. «Θα έπρεπε να είχαν προβλεφθεί επιπλέον λωρίδες εισόδου. Ενα έργο αποκατάστασης είναι αναγκαίο», τονίζει ο συγκοινωνιολόγος, μια και η προβληματική είσοδος δημιουργεί πρόβλημα σε μεγάλο μήκος της εθνικής οδού.
Αττική Οδός προς Μαρκόπουλο στο ύψος εισόδου - εξόδου περιφερειακού Υμηττού
Σε αυτό το σημείο της Αττικής Οδού οι τρεις λωρίδες γίνονται δύο, με αποτέλεσμα η ταχύτητα των οχημάτων να ανακόπτεται και πολλές φορές να ακινητοποιούνται. Το ίδιο πρόβλημα παρουσιάζεται και σε άλλα σημεία αυτού του οδικού δικτύου, κυρίως κάτω από μεγάλες γέφυρες. Πώς όμως μπορεί να αντιμετωπιστεί; Σύμφωνα με τον κ. Παπαδάκο, «η κυκλοφοριακή συμφόρηση παρατηρείται κυρίως λόγω των οχημάτων που εισέρχονται από τον περιφερειακό Υμηττού» και συμπληρώνει ότι «πρέπει να ελέγχεται η ροή αυτών τον οχημάτων με φανάρια».

Είσοδος από λεωφόρο Κατεχάκη
Η συγκεκριμένη είσοδος μπορεί να μην προκαλεί κυκλοφοριακό πρόβλημα, μπορεί όμως να οδηγήσει σε τροχαία ατυχήματα. Η είσοδος στην ουσία είναι μια επικίνδυνη, απότομη και με αντίθετη κλίση στροφή. Συνεργεία της Αττικής Οδού μάλιστα έχουν τοποθετήσει πρόχειρα κατά μήκος της στροφής πλαστικά προστατευτικά. Οπως επισημαίνει ο συγκοινωνιολόγος, «το σημείο αυτό είναι εξαιρετικά επικίνδυνο καθώς οι οδηγοί κινούμενοι στην Κατεχάκη αναπτύσσουν ταχύτητες τουλάχιστον 70 χιλιομέτρων. Αν λοιπόν μπουν στην είσοδο για Αττική Οδό με αυτή την ταχύτητα, το πιο πιθανό είναι να βγουν εκτός πορείας». Για τον λόγο αυτό, επισημαίνει ο κ. Παπαδάκος, «πρέπει να γίνει έργο αποκατάστασης ώστε η στροφή να αποκτήσει μικρότερη κλίση».

Περιφερειακός Υμηττού
Μια ακόμη περίπτωση στην οποία δεν παρατηρείται κυκλοφοριακή συμφόρηση, αποτελεί όμως ένα εξαιρετικά επικίνδυνο σημείο για πρόκληση τροχαίων ατυχημάτων. Συγκεκριμένα, στο κομμάτι περιφερειακού Υμηττού στο ύψος της Αγίας Παρασκευής, αμέσως έπειτα από έξοδο τούνελ, ο δρόμος παίρνει τρεις διαφορετικές κατεύθυνσης. Μια προς Ελευσίνα, μια προς Μαρκόπουλο - αεροδρόμια και μια προς Αγία Παρασκευή. Ο οδηγός δηλαδή με το που εξέρχεται από το τούνελ έχει ελάχιστο χρόνο για να διαπιστώσει ποια είναι η σωστή κατεύθυνση που θα πάρει. Οι υπεύθυνοι που διαπίστωσαν το πρόβλημα κατόπιν εορτής έχουν τοποθετήσει δεκάδες πινακίδες αλλά, όπως σημειώνει ο κ. Παπαδιάς, «μόνο ο εξοικειωμένος οδηγός κινείται σωστά και με ασφάλεια». Συμπληρώνει μάλιστα πως σε αυτή την περίπτωση η λύση είναι ανέφικτη, καθώς το σημείο αυτό θα έπρεπε να γκρεμιστεί και να φτιαχτεί από την αρχή.

Υπάρχουν ημέρες όπου τα αυτοκίνητα που κινούνται στην Αττική Οδό ξεπερνούν τα 400.000 και σε κάθε λωρίδα κυκλοφορούν 2.000 αυτοκίνητα ανά χιλιόμετρο

50.000 αυτοκίνητα διέρχονται καθημερινά από τον κόμβο Μεταμόρφωσης.

15 λεπτά ο χρόνος αναμονής στα διόδια του ίδιου κόμβου

700.000 ευρώ ο ημερήσιος τζίρος για το 2007, σύμφωνα με τους υπεύθυνους της εταιρείας

650.000 ευρώ ο αντίστοιχος τζίρος για το 2006

Δεν υπάρχουν σχόλια: